Początek ma znaczenie. Zadbanie o kilka podstawowych kwestii wspiera nas i uczestników w efektywnym procesie edukacyjnym.
Jeśli możesz, zacznij jeszcze przed spotkaniem…
- Jeśli masz taką możliwość, możesz nawiązać kontakt z uczestnikiem szkolenia przed Waszym spotkaniem. Porozmawiaj z nim przed szkoleniem o tym, czego potrzebuje, co nim kieruje skoro wybiera się na spotkanie z Tobą. Dwa, trzy konkretne pytania dadzą Ci zarys jego potrzeb i pozwolą Ci się lepiej przygotować do szkolenia. Taka krótka rozmowa to okazja do przełamania pierwszych lodów.
- Jeżeli nie masz możliwości lub czasu na rozmowę, po prostu wyślij zaproszenie, w którym opiszesz cel spotkania, agendę.
- Dodaj wskazówki dotarcia na miejsce (łącznie z tym, gdzie jest parking, jakim autobusem można dojechać itp.).
- Podaj swój numer kontaktowy i okaż chęć pomocy w razie pytań.
- Podeślij link do ciekawego artykułu wprowadzającego w temat szkolenia.
- I… tak po prostu, po ludzku napisz, że cieszysz się, że już wkrótce się zobaczycie.
Te aktywności niwelują przynajmniej część znaków zapytania w głowie naszych uczestników jeszcze zanim wejdą na salę szkoleniową.
Zwróć uwagę na początek
- Bądź w sali spotkania, warsztatu, szkolenia chwilę wcześniej, poczuj się jak gospodarz.
- Zwracaj uwagę na drobiazgi, powiedz, gdzie uczestnik może zostawić swoje rzeczy, jak poruszać się po budynku.
- Nie musisz silić się na small talki, lecz jeśli leży to w Twojej naturze – śmiało zagajaj rozmowę z uczestnikami, którzy już są na sali. W ten sposób budujecie nieformalne relacje.
- Zadbaj o to, żeby uczestnicy spotkania zostali „miękko” wprowadzeni w jego temat, czyli mówiąc trenerskim slangiem, przeprowadź dobre INTRO szkolenia.
-
- powiedz o celu spotkania (po co się widzimy),
- nakreśl, z czym chcesz zakończyć szkolenie (jakie będą efekty),
- określ, ile czasu potrwa szkolenie, jak będą wyglądały przerwy.
- zapowiedz, o czym będzie mowa,
- powiedz parę słów o sobie (czym się zajmujesz, czemu jesteś w roli osoby prowadzącej),
- zapytaj o pytania na wstępie, odpowiedz na nie,
- nakreśl zasady obowiązujące podczas spotkania: przy krótszych spotkaniach możesz je zaproponować i potwierdzić z grupą, przy dłuższych poświęć temu więcej czasu i zasady wypracuj z grupą,
- zaproś uczestników do rundy otwierającej – poznajcie się, niech każdy powie coś o sobie i określi potrzeby związane ze szkoleniem.