Paulina Plewczyńska

Z notatek trenera. Jak zwiększać efektywność szkoleń?

Aby skuteczność szkoleń była wysoka, trzeba się trochę napracować. I nie chodzi tu tylko o przygotowanie ładnej prezentacji w power point, ale też o zaprojektowanie przebiegu szkolenia tak, by wspierał wdrażanie nowej wiedzy w praktyce. Co robić, aby treści szkoleniowe miały szansę pozostać w głowie uczestników na dłużej?

Koncentruj uwagę uczestników na tu i teraz

Tak. Jeżeli chcesz, aby Twoje szkolenie było skuteczne, to dobrze, aby uczestnik był na nim w pełni obecny. Żyjemy w czasach, w których, coraz trudniej zadbać o to „tu i teraz”. A jednak … warto. Widok ludzi siedzących na szkoleniu, słuchających jednym uchem, w między czasie odpisujących na maila czy przeglądających facebooka nie jest niczym niecodziennym. I przyznajmy, komu z nas nie zdarzy się tak zachowywać? Takie mamy czasy.
Jak więc zachęcić do odłożenia telefonów? Najbardziej sprawdzonym sposobem jest stary dobry kontrakt. To właśnie na etapie budowania kontraktu z grupą, warto poprosić o skupienie, o to, by uczestnicy nie zaglądali podczas szkolenia do telefonów, czy laptopów. Możesz doprecyzować z uczestnikami, czy są jakieś sprawy, które faktycznie nie mogą poczekać do przerwy, ustalić wspólne zasady bycia razem w przestrzeni sali szkoleniowej, odbierania telefonów. Możesz wskazać korzyści z odłożenia urządzeń mobilnych na bok, lub pokazać wpływ rozpraszania uwagi na efektywność. Oczywiście możemy napotkać na opór, bo … „czekam na naprawdę ważnego maila”, „muszę coś koniecznie załatwić” i tak dalej. Dasz sobie z nim radę, jeżeli otwarcie powiesz o swoich intencjach, wsłuchasz się w to, co mają do powiedzenia uczestnicy i wspólnie wypracujecie jakiś konsensus.

Zadbaj o zaangażowanie

Masz ten komfort i możesz pracować warsztatowo? Tam, gdzie jest to możliwe, angażuj uczestników. Zapraszaj ich do prac w grupach, w parach. Niech zmieniają miejsca, pracują na stojąco. Każda nowa „pozycja” mocniej osadza w „tu i teraz”.
Pytaj o ich doświadczenia. Sprawdzaj, co już wiedzą w danym temacie. Zapraszaj do ćwiczeń diagnostycznych, pozwalaj popełniać błędy, daj im doświadczać.
Jeśli prowadzisz krótki wykład i nie masz jak pracować warsztatowo, zrób to, co możesz. Zadbaj o dobrą grafikę, o hasła, które pomogą zapamiętać najważniejsze treści. Zadawaj pytania. Nie zawsze musisz oczekiwać odpowiedzi. Zapraszaj do głosowania. Jest sporo aplikacji, które pozwalają głosować lub brać udział w quizach online. Zafunduj uczestnikom zagadkę. Zaproponuj krótką pracę indywidualną, arkusz autorefleksji.

Mniej często znaczy więcej

Zastanów się bardzo dobrze, co konkretnie chcesz przekazać i ile masz na to realnie czasu. Jeśli przeładujesz swoje szkolenie, czy prezentację treścią, uczestnikom może w głowach zostać jedynie chaos. Chcesz zrobić szkolenie z zasad wpływu społecznego? Masz jeden dzień? Zadbaj o solidne przyswojenie dwóch z sześciu zasad Cialdiniego w ciągu tego czasu. A na resztę zaplanuj dogrywkę. Jeśli początkującym sprzedawcom zaczniesz opowiadać o skomplikowanych technikach sprzedażowych, dodasz do tego specjalistyczne słownictwo to możesz być pewny jednego – srogo się wystraszą. Na początek proste schematy, tzw. grubsze „klocki”. Posługuj się analogiami do tego, co uczestnicy potencjalnie znają z życia prywatnego. To na początek bardzo pomaga. Dorośli uczą się właśnie w ten sposób, poprzez analogię do tego, co już im znane.
Treści omówione to nie to samo, co treści przyswojone.

Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka

Gdyby piloci samolotów uczyli się tylko z książek, wykładów, korzystali z najlepszych nawet szkoleń, to czy bez ćwiczeń w symulatorze byliby w stanie prowadzić prawdziwą maszynę? Otóż to. Dbaj, by uczestnicy mogli praktykować już na sali szkoleniowej. Stwarzaj im okazję do doświadczeń w laboratoryjnych warunkach. Niech ewentualne błędy popełniają w bezpiecznych okolicznościach, zanim zaczną działać na żywym organizmie.
Dbaj o części dotyczące transferu wiedzy na praktykę. Niech uczestnicy dyskutują o tym, co mogą zastosować poza salą szkoleniową i jak się za to zabrać. Pomóż im zaplanować wdrożenie. Proponuj zadania praktyczne po szkoleniu lub między spotkaniami, jeśli prowadzisz dłuższy cykl. Korzystaj z arkuszy wdrożeniowych, w których będą mieli okazję zaplanować pierwsze zadania po szkoleniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *